Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu

ul. Ratuszowa 7, 73-210 Recz

 

Statut

STATUT

MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W RECZU

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

 

§ 1. Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu zwany dalej „Ośrodkiem” został utworzony na podstawie uchwały Nr XV/101/95 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 29 grudnia 1995 roku i działa na podstawie:

1. Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity – Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z 2009 r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), 

3. Innych przepisów określających zadania z zakresu pomocy społecznej, 

4. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i przepisów wykonawczych do niej, 

5. Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2009 r. Dz. U. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm

6. Niniejszego statutu.

 

§ 2.  1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu ( MGOPS ) jest jednostką organizacyjną Gminy Recz.

  1. Ośrodek nie posiada osobowości prawnej.

 

§ 3. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej mieści się w Reczu ul. Ratuszowa 7, powiat choszczeński, województwo zachodniopomorskie.

 

§ 4. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Recz.

 

§ 5.  Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Recza.

 

 

ROZDZIAŁ II

ZAKRES DZIAŁALNOSCI

MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

§ 6. 1. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest diagnozowanie , ocena i zaspakajanie stwierdzonych potrzeb osób, rodzin i środowisk wymagających pomocy.

  1. M-GOPS realizuje własne i zlecone gminne zadania z zakresu pomocy społecznej polegające w szczególności na:
  1. rozpoznawaniu potrzeb społecznych oraz poddaniu analizie ocenie zjawisk   będących ich źródłem, 
  2. organizowaniu funkcjonowania pomocy społecznej na terenie gminy z uwzględnieniem niezbędnej infrastruktury socjalnej tym: świetlic środowiskowych, punkty wsparcia psychologiczno – terapeutyczno-prawnego, ośrodka wsparcia, klubów wsparcia społecznego, mieszkań chronionych.
  3. przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawami świadczeń,
  4. pobudzaniu społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
  5. prowadzenie fachowej działalności socjalnej (praca socjalna) ukierunkowanej na pomoc osobom i rodzinom wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
  6. wykonywanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej, przewidzianych do wykonania przez gminę jako zadania własne bądź zlecone na podstawie ustaw i zawartych porozumień,
  1. M-GOPS realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymaganiami ustawowymi oraz zasadami określonymi przez Radę Miejską w Reczu, natomiast zadania zlecone zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez administracje rządową.
  2. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003r. ( Dz. U. z 2013r., poz.1456 z późn. zm.).
  3. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001r. ( Dz. U. z 2013r., poz.966 z późn zm).
  4. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2012r. , poz 1228, 1548 z późn. zm. ).
  5. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 09 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U.  z 2011r. Nr 149 poz. 887, z późn. zm.).
  6. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
  7. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. o prawie energetycznym (Dz. U. z 2012r. poz. 1059 z późn. zm.).
  8. M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. 2014 poz.1863).

 

§ 7. Ośrodek realizuje zadania w zakresie:

1. zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, do których należą:

  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii integracji rozwiązywania problemów społecznych ze  szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
  2. sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;
  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania      osobom tego pozbawionym;
  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
  8. przyznawanie zasiłków w formie biletu kredytowego;
  9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
  10.  praca socjalna;
  11.  organizacja i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług
  12.  opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  13.  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych
  14.  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
  15.  dożywianie dzieci;
  16.  sprawienie pogrzebu , w tym osoba bezdomnym;
  17.  kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;

-  pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po     zwolnieniu z zakładu karnego;

  1.  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  2.  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników;
  3.  przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  4.  opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.    

2. zadania własne Gminy o charakterze fakultatywnym, obejmujące:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  4. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
  5.  współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

3. zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Gminę należą:

  1. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową i ekologiczną;
  3. prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  4. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na cwelu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art.5a ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2004r.
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
  7. wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

 

§  8. Ośrodek realizuje zadania własne gminy w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, zlecone gminie ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do których w szczególności należy:

1) opracowanie i realizacja 3 – letnich programów wspierania rodziny,

2) tworzenia oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem w tym placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodzinną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przez m.in. zapewnienie wsparcia i pomocy asystencie rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,

3) finansowanie kosztów szkoleń dla rodzin wspierających, podnoszenie kwalifikacji przez asystentów rodziny, kosztów związanych z udzieleniem pomocy, ponoszonych przez rodziny wspierające, związanych z opieką i wychowaniem dziecka, prowadzeniem gospodarstwa domowego, kształtowaniu i wypełnianiu ról społecznych,

4) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku adopcyjnym,

5) prowadzenie monitoringu sytuacji i rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych,

6) sporządzaniu sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie.

 

§ 9. Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Ośrodek na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej należy wykonywanie zadań wynikających z rządowych programów z zakresu wspierania rodziny. Zadania są realizowane zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez wojewodę.

 

§ 10. Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje we współdziałaniu  i współpracy z działającymi na terenie gminy instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

 

§ 11. Do współdziałania z Ośrodkiem zobowiązane są osoby i rodziny korzystające z pomocy.

ROZDZIAŁ III

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

MIEJSKO-GMINNYM OŚRODKIEM POMOCY SPOŁECZNEJ

 

§ 12. 1. Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Kierownik, który odpowiada za działalność M-GOPS i działa na podstawie upoważnienia Burmistrza do wydawania decyzji administracyjnych.

2. Kierownika zatrudnia i zwalnia Burmistrz.

3. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Burmistrz.

4.Burmistrz Recza udziela Kierownikowi M-GOPS upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, dodatkach mieszkaniowych, dodatku energetycznym i ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz funduszu alimentacyjnym.

 

§ 13. 1.Kierownik MGOPS składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.

2. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.

3. Kierownik Ośrodka ustala plan zatrudnienia pracowników Ośrodka w oparciu o przyznane limity zatrudnienia i fundusz wynagrodzeń.

4. Kierownik M-GOPS odpowiada za właściwą realizacje przypisanych Ośrodkowi zadań oraz za prawidłowe wykorzystanie powierzonych środków finansowo-rzeczowych.

 

§ 14. W skład Ośrodka wchodzą następujące samodzielne stanowiska:

  1.  kierownik – 1 etat
  2.  z-ca głównego  księgowego – 1 etat
  3.  inspektor ds. wydatków budżetowych i wynagrodzeń – 1 etat
  4.  referent ds. Kadr / kasjerka – 1 etat
  5.  referent ds. dodatków mieszkaniowych i funduszu alimentacyjnego – 1 etat
  6. inspektor ds. świadczeń rodzinnych – 1 etat
  7. specjalista pracy socjalnej – 4 etaty
  8. pracownik socjalny ( przy projekcie ) – 1 etat
  9. asystent rodziny – 1 etat
  10.  opiekunki środowiskowe – 2 etaty
  11.  opiekunka specjalistyczna – 1 etat
  12.  kierowca – 1 etat
  13. opiekun świetlicy – 1 etat

 

§ 15. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników Ośrodka ustala Kierownik w „Regulaminie Organizacyjnym Ośrodka”.

 

ROZDZIAŁ IV

MAJATEK I GOSPODARKA FINANSOWA

MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

§ 16. Mienie Ośrodka stanowią składniki majątkowe przekazane przez Gminę w trwały zarząd.

 

§ 17. M-GOPS prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących w samorządowych jednostkach budżetowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

§  18. Podstawa gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy uchwalony przez Radę Miejską.

 

§ 19. Działalność M-GOPS jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy Recz oraz w zakresie zadań zleconych ze środków przekazanych przez administrację rządową na ich realizację.

 

§ 20. Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy. Ośrodek prowadzi własną księgowość w oparciu o zakładowy plan kont.

 

§ 21. Wprowadzenia gospodarki finansowej oraz gospodarowania powierzonym mieniem Ośrodek kieruje się zasadami rzetelności, efektywności i celowości ich wykorzystania.

 

            § 22. Skarbnik Miejski sprawuje nadzór nad gospodarką finansową Ośrodka.

 

 

ROZDZIAŁ IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 23. Ośrodek używa pieczątki o brzmieniu:

M I E J S K O - G M I N N Y

Ośrodek Pomocy Społecznej

Ul. Ratuszowa 7 73-210 Recz

NIP 594-141-33-81, REGON 210513139

tel.(095) 765 6181

 

§ 24. Statut Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nadaje Rada Miejska Recza.

 

§ 25. Zmiana postanowień Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o jego zmianie.

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 321
Utworzono dnia: 20.03.2019

Historia publikacji

  • 22.02.2021 10:23, Administrator
    Usunięcie załącznika: Uchwała Nr XII/55/15 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 29 września 2015r. zmieniajacą uchwałę w sprawie nadania statutu M-GOPS w Reczu
  • 22.02.2021 10:19, Administrator
    Dodanie załącznika: Uchwała Nr XII/55/15 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 29 września 2015r. zmieniajacą uchwałę w sprawie nadania statutu M-GOPS w Reczu
  • 22.02.2021 10:13, Administrator
    Dodanie załącznika: Uchwała Nr XVIII/105/12 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 29 marca 2012 zmieniającą uchwałe w sprawie nadania statusu M-GOPS w Reczu