Statut
STATUT
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W RECZU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu zwany dalej „Ośrodkiem” został utworzony na podstawie uchwały Nr XV/101/95 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 29 grudnia 1995 roku i działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity – Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z 2009 r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.),
3. Innych przepisów określających zadania z zakresu pomocy społecznej,
4. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i przepisów wykonawczych do niej,
5. Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2009 r. Dz. U. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm
6. Niniejszego statutu.
§ 2. 1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu ( MGOPS ) jest jednostką organizacyjną Gminy Recz.
- Ośrodek nie posiada osobowości prawnej.
§ 3. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej mieści się w Reczu ul. Ratuszowa 7, powiat choszczeński, województwo zachodniopomorskie.
§ 4. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Recz.
§ 5. Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Recza.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOSCI
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 6. 1. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest diagnozowanie , ocena i zaspakajanie stwierdzonych potrzeb osób, rodzin i środowisk wymagających pomocy.
- M-GOPS realizuje własne i zlecone gminne zadania z zakresu pomocy społecznej polegające w szczególności na:
- rozpoznawaniu potrzeb społecznych oraz poddaniu analizie ocenie zjawisk będących ich źródłem,
- organizowaniu funkcjonowania pomocy społecznej na terenie gminy z uwzględnieniem niezbędnej infrastruktury socjalnej tym: świetlic środowiskowych, punkty wsparcia psychologiczno – terapeutyczno-prawnego, ośrodka wsparcia, klubów wsparcia społecznego, mieszkań chronionych.
- przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawami świadczeń,
- pobudzaniu społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
- prowadzenie fachowej działalności socjalnej (praca socjalna) ukierunkowanej na pomoc osobom i rodzinom wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
- wykonywanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej, przewidzianych do wykonania przez gminę jako zadania własne bądź zlecone na podstawie ustaw i zawartych porozumień,
- M-GOPS realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymaganiami ustawowymi oraz zasadami określonymi przez Radę Miejską w Reczu, natomiast zadania zlecone zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez administracje rządową.
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003r. ( Dz. U. z 2013r., poz.1456 z późn. zm.).
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001r. ( Dz. U. z 2013r., poz.966 z późn zm).
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2012r. , poz 1228, 1548 z późn. zm. ).
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 09 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011r. Nr 149 poz. 887, z późn. zm.).
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. o prawie energetycznym (Dz. U. z 2012r. poz. 1059 z późn. zm.).
- M-GOPS realizuje zadania z zakresu ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. 2014 poz.1863).
§ 7. Ośrodek realizuje zadania w zakresie:
1. zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, do których należą:
- opracowanie i realizacja gminnej strategii integracji rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
- sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
- przyznawanie zasiłków w formie biletu kredytowego;
- opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
- praca socjalna;
- organizacja i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług
- opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych
- tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
- dożywianie dzieci;
- sprawienie pogrzebu , w tym osoba bezdomnym;
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
- pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2. zadania własne Gminy o charakterze fakultatywnym, obejmujące:
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
- przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
- podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
3. zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Gminę należą:
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową i ekologiczną;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na cwelu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art.5a ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2004r.
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
§ 8. Ośrodek realizuje zadania własne gminy w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, zlecone gminie ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do których w szczególności należy:
1) opracowanie i realizacja 3 – letnich programów wspierania rodziny,
2) tworzenia oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem w tym placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodzinną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przez m.in. zapewnienie wsparcia i pomocy asystencie rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,
3) finansowanie kosztów szkoleń dla rodzin wspierających, podnoszenie kwalifikacji przez asystentów rodziny, kosztów związanych z udzieleniem pomocy, ponoszonych przez rodziny wspierające, związanych z opieką i wychowaniem dziecka, prowadzeniem gospodarstwa domowego, kształtowaniu i wypełnianiu ról społecznych,
4) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku adopcyjnym,
5) prowadzenie monitoringu sytuacji i rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych,
6) sporządzaniu sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie.
§ 9. Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Ośrodek na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej należy wykonywanie zadań wynikających z rządowych programów z zakresu wspierania rodziny. Zadania są realizowane zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez wojewodę.
§ 10. Zadania z zakresu pomocy społecznej Ośrodek realizuje we współdziałaniu i współpracy z działającymi na terenie gminy instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
§ 11. Do współdziałania z Ośrodkiem zobowiązane są osoby i rodziny korzystające z pomocy.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
MIEJSKO-GMINNYM OŚRODKIEM POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 12. 1. Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Kierownik, który odpowiada za działalność M-GOPS i działa na podstawie upoważnienia Burmistrza do wydawania decyzji administracyjnych.
2. Kierownika zatrudnia i zwalnia Burmistrz.
3. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Burmistrz.
4.Burmistrz Recza udziela Kierownikowi M-GOPS upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, dodatkach mieszkaniowych, dodatku energetycznym i ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz funduszu alimentacyjnym.
§ 13. 1.Kierownik MGOPS składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
2. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
3. Kierownik Ośrodka ustala plan zatrudnienia pracowników Ośrodka w oparciu o przyznane limity zatrudnienia i fundusz wynagrodzeń.
4. Kierownik M-GOPS odpowiada za właściwą realizacje przypisanych Ośrodkowi zadań oraz za prawidłowe wykorzystanie powierzonych środków finansowo-rzeczowych.
§ 14. W skład Ośrodka wchodzą następujące samodzielne stanowiska:
- kierownik – 1 etat
- z-ca głównego księgowego – 1 etat
- inspektor ds. wydatków budżetowych i wynagrodzeń – 1 etat
- referent ds. Kadr / kasjerka – 1 etat
- referent ds. dodatków mieszkaniowych i funduszu alimentacyjnego – 1 etat
- inspektor ds. świadczeń rodzinnych – 1 etat
- specjalista pracy socjalnej – 4 etaty
- pracownik socjalny ( przy projekcie ) – 1 etat
- asystent rodziny – 1 etat
- opiekunki środowiskowe – 2 etaty
- opiekunka specjalistyczna – 1 etat
- kierowca – 1 etat
- opiekun świetlicy – 1 etat
§ 15. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników Ośrodka ustala Kierownik w „Regulaminie Organizacyjnym Ośrodka”.
ROZDZIAŁ IV
MAJATEK I GOSPODARKA FINANSOWA
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 16. Mienie Ośrodka stanowią składniki majątkowe przekazane przez Gminę w trwały zarząd.
§ 17. M-GOPS prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących w samorządowych jednostkach budżetowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 18. Podstawa gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy uchwalony przez Radę Miejską.
§ 19. Działalność M-GOPS jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy Recz oraz w zakresie zadań zleconych ze środków przekazanych przez administrację rządową na ich realizację.
§ 20. Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy. Ośrodek prowadzi własną księgowość w oparciu o zakładowy plan kont.
§ 21. Wprowadzenia gospodarki finansowej oraz gospodarowania powierzonym mieniem Ośrodek kieruje się zasadami rzetelności, efektywności i celowości ich wykorzystania.
§ 22. Skarbnik Miejski sprawuje nadzór nad gospodarką finansową Ośrodka.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23. Ośrodek używa pieczątki o brzmieniu:
M I E J S K O - G M I N N Y
Ośrodek Pomocy Społecznej
Ul. Ratuszowa 7 73-210 Recz
NIP 594-141-33-81, REGON 210513139
tel.(095) 765 6181
§ 24. Statut Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nadaje Rada Miejska Recza.
§ 25. Zmiana postanowień Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o jego zmianie.