Program Pracy Placówki
Załącznik nr: 1 do Regulaminu Placówki Wsparcia Dziennego w Reczu
PROGRAM PRACY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W RECZU
Placówka Wsparcia Dziennego realizuje swój Program uwzględniając następujące zadania:
I. Zadania opiekuńcze.
II. Oddziaływania pedagogiczne i wychowawcze.
III. Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych.
IV. Rozwój umiejętności społecznych.
V. Rozwijanie zainteresowań wychowanków.
I. Zadania opiekuńcze:
- Niwelowanie zaniedbań wychowawczych, edukacyjnych i środowiskowych.
- Indywidualne spotkania i rozmowy z rodzicami.
- Budowanie relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu i przyjaźni.
- Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych.
- Zaspokajanie podstawowych potrzeb: bezpieczeństwa, akceptacji, miłości, zrozumienia i
zaufania.
II. Oddziaływania pedagogiczne i wychowawcze:
- Pomoc w nauce dzieciom z deficytami szkolnymi i trudnościami przyswajania wiedzy (Załącznik nr: 2 – do Ramowego Planu Zajęć PWD).
- Możliwość skorzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej i logopedycznej.
- Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań.
- Kształtowanie pozytywnych cech osobowości.
- Wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego:
- ukazywanie możliwości spędzania czasu wolnego;
- kontakt z przyrodą, środowiskiem naturalnym i ekologią;
- Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się:
- szacunku do drugiego człowieka;
- postawę wobec osób starszych i rówieśników;
- zwroty grzecznościowe, zachowanie się w miejscach publicznych;
- Kształtowanie praktycznej zaradności życiowej.
III. Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych:
- Praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości i samoakceptacji.
- Próby rozpoznawania samych siebie:
- rozpoznawanie temperamentów
- cechy charakteru, praca nad kształtowaniem pozytywnych cech, wyrażaniem uczuć i myśli
- zwiększanie możliwości porozumiewania się
- werbalne i niewerbalne wyrażanie uczuć
- umiejętność rozładowywania napięć emocjonalnych
- pomoc i akceptacja
- zrozumienie i ocena własnego postępowania
- tolerancja i uprzedzenia
- Asertywność, zachowanie asertywne - nabywanie umiejętności odmawiania.
- Umiejętność rozwiązywania problemów.
- Umiejętności negocjacyjne.
- Pojęcie odpowiedzialności i współodpowiedzialności.
- Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki uzależnień.
- Kierowanie emocjami - autokontrola emocjonalna.
- Umiejętność radzenia sobie ze stresem.
- Zasady komunikowania się.
- Pojęcie empatii i zrozumienia.
- Umiejętności obserwacji i oceny zjawisk społecznych.
- Kształtowanie umiejętności wychowawczych rodziców i właściwych postaw rodzicielskich.
IV. Rozwój umiejętności społecznych:
- Znajomość obowiązujących w społeczeństwie zasad i norm społecznych.
- Rozwijanie etycznych zasad współżycia społecznego.
- Zasady współżycia w grupie.
- Integracja grupy poprzez wspólną naukę, zabawę i działanie.
- Likwidowanie aspołecznych nawyków i przyzwyczajeń.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów.
- Propagowanie wolontariatu.
V. Rozwijanie zainteresowań wychowanków:
- Odkrywanie swoich pasji, hobby, talentów.
- Rozwijanie aktywności kulturalnej.
- Gry i zabawy dydaktyczne.
- Wspólne czytanie, poprawa umiejętności czytania, obycie z książką, czasopismem.
- Promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, wyjścia rekreacyjne.
- Zajęcia plastyczne i techniczne.
- Nowinki techniczne –zdobywanie nowych wiadomości.
- Aktywizacja wiedzy i zainteresowań indywidualnych.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Zapoznawanie z kulturą, religią, tradycjami, uroczystościami i obrzędami.
- Poznawanie kultur różnych krajów.
Zatwierdziła:
Jolanta Kiłoczko