Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Reczu

Program Pracy Placówki

Załącznik nr: 1 do Regulaminu Placówki Wsparcia Dziennego w Reczu

PROGRAM PRACY PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO W RECZU

Placówka Wsparcia Dziennego realizuje swój Program uwzględniając następujące zadania:

I. Zadania opiekuńcze.

II. Oddziaływania pedagogiczne i wychowawcze.

III. Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych.

IV. Rozwój umiejętności społecznych.

V. Rozwijanie zainteresowań wychowanków.

 I. Zadania opiekuńcze:

  1. Niwelowanie zaniedbań wychowawczych, edukacyjnych i środowiskowych.
  2. Indywidualne spotkania i rozmowy z rodzicami.
  3. Budowanie relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu i przyjaźni.
  4. Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych.
  5. Zaspokajanie podstawowych potrzeb: bezpieczeństwa, akceptacji, miłości, zrozumienia i

zaufania.

 II. Oddziaływania pedagogiczne i wychowawcze:
 

  1. Pomoc w nauce dzieciom z deficytami szkolnymi i trudnościami przyswajania wiedzy (Załącznik nr: 2 – do Ramowego Planu Zajęć PWD).
  2. Możliwość skorzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej i logopedycznej.
  3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań.
  4. Kształtowanie pozytywnych cech osobowości.
  5. Wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego:
  • ukazywanie możliwości spędzania czasu wolnego;
  • kontakt z przyrodą, środowiskiem naturalnym i ekologią;
  1. Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się:
  • szacunku do drugiego człowieka;
  • postawę wobec osób starszych i rówieśników;
  • zwroty grzecznościowe, zachowanie się w miejscach publicznych;
  1. Kształtowanie praktycznej zaradności życiowej.

 III. Elementy oddziaływań profilaktycznych i socjoterapeutycznych:

  1. Praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości i samoakceptacji.
  2. Próby rozpoznawania samych siebie:
  • rozpoznawanie temperamentów
  • cechy charakteru, praca nad kształtowaniem pozytywnych cech, wyrażaniem uczuć i myśli
  • zwiększanie możliwości porozumiewania się
  • werbalne i niewerbalne wyrażanie uczuć
  • umiejętność rozładowywania napięć emocjonalnych
  • pomoc i akceptacja
  • zrozumienie i ocena własnego postępowania
  • tolerancja i uprzedzenia
  1. Asertywność, zachowanie asertywne - nabywanie umiejętności odmawiania.
  2. Umiejętność rozwiązywania problemów.
  3. Umiejętności negocjacyjne.
  4. Pojęcie odpowiedzialności i współodpowiedzialności.
  5. Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki uzależnień.
  6. Kierowanie emocjami - autokontrola emocjonalna.
  7. Umiejętność radzenia sobie ze stresem.
  8. Zasady komunikowania się.
  9. Pojęcie empatii i zrozumienia.
  10. Umiejętności obserwacji i oceny zjawisk społecznych.
  11. Kształtowanie umiejętności wychowawczych rodziców i właściwych postaw rodzicielskich.

 IV. Rozwój umiejętności społecznych:

  1. Znajomość obowiązujących w społeczeństwie zasad i norm społecznych.
  2. Rozwijanie etycznych zasad współżycia społecznego.
  3. Zasady współżycia w grupie.
  4. Integracja grupy poprzez wspólną naukę, zabawę i działanie.
  5. Likwidowanie aspołecznych nawyków i przyzwyczajeń.
  6. Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyborów.
  7. Propagowanie wolontariatu.


V. Rozwijanie zainteresowań wychowanków:

  1. Odkrywanie swoich pasji, hobby, talentów.
  2. Rozwijanie aktywności kulturalnej.
  3. Gry i zabawy dydaktyczne.
  4. Wspólne czytanie, poprawa umiejętności czytania, obycie z książką, czasopismem.
  5. Promowanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, wyjścia rekreacyjne.
  6. Zajęcia plastyczne i techniczne.
  7. Nowinki techniczne –zdobywanie nowych wiadomości.
  8. Aktywizacja wiedzy i zainteresowań indywidualnych.
  9. Kształtowanie postaw patriotycznych.
  10. Zapoznawanie z kulturą, religią, tradycjami, uroczystościami i obrzędami.
  11. Poznawanie kultur różnych krajów.


 

 

Zatwierdziła:

Jolanta Kiłoczko

Zegar

Kalendarium

Kwiecień 2024
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Imieniny

Biuletyn Informacji Publicznej

Ośrodek ZMIANA

emp@tia

ePUAP